onsdag 6 februari 2013

Världsrekord i Vuollerim!

Igår eftermiddag/ kväll var jag i Vuollerim på ett fantastiskt evenemang.
Vuollerimborna skulle göra ett försök att sätta världsrekord i antal tända ljuslyktor vid samma evenemang.

Det var en otrolig syn som mötte mig när jag körde in i samhället....


Voullerimborna hade ansökt hos Guiness World Records om att göra rekordförsöket.
Då det inte fanns ett tidigare rekord i denna gren hade Guiness satt upp regler för vad som gällde, så att andra som vill försöka slå rekordet ska följa exakt samma regler.
En av grundreglerna för att det skulle kunna betraktas som ett rekord var att antalet lyktor som lyser måste överskrida 2000 st. !!!
Lyktorna skulle vara gjord på traditionellt vis frysta i en hink.

Det tog en bra stund att räkna alla lyktor som fanns i och omkring parken i Vuollerim. 
När vi räknat färdigt stod det klart.........  NYTT VÄRLDSREKORD! 
Antalet lyktor med ljus som brann var helt otroliga 2651 stycken!
Grattis Vuollerim till ert nya världsrekord!

Till er som inte sett detta kan jag varmt rekommendera ett besök för att skåda detta. 

Efter räkningen och offentliggörandet av resultatet var klart bjöds det på fin sång av några ungdomar från samhället. 
/ Stefan



1 kommentar:

Märta sa...

Där skulle jag också ha velat vara, så otroligt vackert.